Pages

Tuesday 13 November 2012

Siapakah Yang Perlukan Pendidikan Khas?

1. Bermasalah Pendengaran Perkembangan pertuturan & bahasa terganggu / lambat kalau pendengaran tidak jelas / separuh pekak Ciri-ciri: -- kurang beri perhatian -- susah ikut peraturan -- selalu berkhayal -- perlukan bantuan daripada kawan -- kurang libatkan diri dalam perbincangan -- cara percakapan janggal -- ada masalah kesihatan 2. Bermasalah Penglihatan (buta/ separuh buta) Belajar melalui sentuhan, pendengaran, hidu & rasa (buta) Cermin mata & teks tulisan besar (separuh buta) Jenis-jenis Masalah Penglihatan: -Astigmatisme (rabun) -Strabismus (juling) -Amblipia (mata malas) -Diplopia ( nampak dua) -Glaucoma (tekanan biji mata rosakkan saraf mata) -Albinisme (sensitif kpd cahaya) -Miopia (rabun jauh) -Hyperopia (rabun dekat) 3. Bermasalah Pembelajaran Sahkan oleh pakar klinikal Mengesan – kekerapan gagal banding dgn kekerapan berjaya Cara beri sebab / alasan, cara terangkan sesuatu, gerak geri, kebersihan diri Kump yang bermasalah pembelajaran: a)Lembam - lambat terima pelajaran & sukar sesuaikan diri dengan sekolah biasa b)Sindrom down (IQ 30-80) c)Hipoaktif (pasif dan amat takut pada orang, tidak suka berinteraksi, tiada tindakan kepada persekitaran) d)Hiperaktif e)Gangguan emosi & masalah tingkah laku – penarikan diri, neurotik, autistik, szizofrenik f)Cerebral palsy – spastik, atitosis (pergerakan pada bahu, muka, kaki dan tangan tidak boleh dikawal, pertuturan susah dan tidak jelas, masalah kawal air liur; ataksia(sulit kawal imbangan badan, pergerakan kekok, pertuturan dan pendengaran kurang jelas) g)Kecacatan yang pelbagai (multiple handicapped) – buta dan bisu, buta dan pekak h)Terencat akal (ringan dan berat): *ringan (50 – 70) *sederhana ( 35 – 49) *teruk (20 -34) *amat teruk ( kurang 20) -Kerencatan akal ringan terdiri drp: *idiot – tidak dapat lindungi diri dari bahaya fizikal seperti mencederakan diri, tidak berupaya makan, duduk, berdiri atau berjalan sendiri *imbersil – tidak dapat mengurus diri, tetapi boleh dilatih *moron – perkembangan mental 23% drp kadar biasa, perlukan jagaan, kawalan & tunjuk ajar khas -Terencat akal berat - sukar makan, selalu muntah,Suka menyendiri & pendiam Sukar dikawal – gigit sesuatu dlm mulut & tidak mahu dikeluarkan Sukar bernafas, air liur meleleh, sukar tidur, selalu menangis, sukar bercakap, sukar difahami orang lain, sensitif pada cahaya, tidur berlebihan i)Autistik - kelakuan macam org pekak, berada dlm dunia sendiri Masalah Pertuturan – pertuturan tidak sempurna dari segi bunyi, penguasaan bahasa atau gangguan semasa bertutur, Epilepsi / sawan – hilang ingatan utk sementara waktu, cepat lupa, suka mengulangi soalan Tidak dpt mengawal keseimbangan fizikal, tingkah laku aktif & keterlaluan Tunjukkan kelakuan bongkak, ketawa tiba-tiba, takut & cemburu berlebihan Gigit kuku, hisap jari, cederakan diri Tidak kenal bahaya dan tidak rasa sakit Gagap, sebut perkataan berulang-ulang, menangis dan marah tanpa sebab Tidak mahu dipeluk Tidak dapat sesuaikan diri dengan pelajar lain Tidak ada kontek mata Tidak mahu terima pelajaran biasa j)Pintar / berbakat (gifted) Terima pelajaran lebih cepat drp pelajar normal, ada kebolehan luar biasa (IQ lebih 120),daya ingatan kuat, fikir secara logik, fleksibel / meluas, inovatif & kreatif Sering alami masalah sosial, tingkah laku dan emosi,kadang-kadang perkembangan bahasa lambat, kata-kata keras, tanya bertalu-talu, bergaul dengan orang lebih tua dan suka cari helah

2 comments:

  1. Terima kasih. Info yang sangat berguna untuk kita semua.

    ReplyDelete
  2. Baru saya faham sedikit tentang pendidikan khas. Terima kasih, cikgu.

    ReplyDelete