Tuesday, 13 November 2012
Siapakah Yang Perlukan Pendidikan Khas?
1. Bermasalah Pendengaran
Perkembangan pertuturan & bahasa terganggu / lambat kalau pendengaran tidak jelas / separuh pekak
Ciri-ciri: -- kurang beri perhatian
-- susah ikut peraturan
-- selalu berkhayal
-- perlukan bantuan daripada kawan
-- kurang libatkan diri dalam perbincangan
-- cara percakapan janggal
-- ada masalah kesihatan
2. Bermasalah Penglihatan (buta/ separuh buta)
Belajar melalui sentuhan, pendengaran, hidu & rasa (buta)
Cermin mata & teks tulisan besar (separuh buta)
Jenis-jenis Masalah Penglihatan:
-Astigmatisme (rabun)
-Strabismus (juling)
-Amblipia (mata malas)
-Diplopia ( nampak dua)
-Glaucoma (tekanan biji mata rosakkan saraf mata)
-Albinisme (sensitif kpd cahaya)
-Miopia (rabun jauh)
-Hyperopia (rabun dekat)
3. Bermasalah Pembelajaran
Sahkan oleh pakar klinikal
Mengesan – kekerapan gagal banding dgn kekerapan berjaya
Cara beri sebab / alasan, cara terangkan sesuatu, gerak geri, kebersihan diri
Kump yang bermasalah pembelajaran:
a)Lembam - lambat terima pelajaran & sukar sesuaikan diri dengan sekolah biasa
b)Sindrom down (IQ 30-80)
c)Hipoaktif (pasif dan amat takut pada orang, tidak suka berinteraksi, tiada
tindakan kepada persekitaran)
d)Hiperaktif
e)Gangguan emosi & masalah tingkah laku – penarikan diri, neurotik, autistik,
szizofrenik
f)Cerebral palsy – spastik, atitosis (pergerakan pada bahu, muka, kaki dan tangan
tidak boleh dikawal, pertuturan susah dan tidak jelas, masalah kawal air liur;
ataksia(sulit kawal imbangan badan, pergerakan kekok, pertuturan dan pendengaran
kurang jelas)
g)Kecacatan yang pelbagai (multiple handicapped) – buta dan bisu, buta dan pekak
h)Terencat akal (ringan dan berat):
*ringan (50 – 70)
*sederhana ( 35 – 49)
*teruk (20 -34)
*amat teruk ( kurang 20)
-Kerencatan akal ringan terdiri drp:
*idiot – tidak dapat lindungi diri dari bahaya fizikal seperti mencederakan diri,
tidak berupaya makan, duduk, berdiri atau berjalan sendiri
*imbersil – tidak dapat mengurus diri, tetapi boleh dilatih
*moron – perkembangan mental 23% drp kadar biasa, perlukan jagaan, kawalan & tunjuk
ajar khas
-Terencat akal berat - sukar makan, selalu muntah,Suka menyendiri & pendiam
Sukar dikawal – gigit sesuatu dlm mulut & tidak mahu dikeluarkan
Sukar bernafas, air liur meleleh, sukar tidur, selalu menangis, sukar bercakap,
sukar difahami orang lain, sensitif pada cahaya, tidur berlebihan
i)Autistik - kelakuan macam org pekak, berada dlm dunia sendiri
Masalah Pertuturan – pertuturan tidak sempurna dari segi bunyi, penguasaan bahasa
atau gangguan semasa bertutur, Epilepsi / sawan – hilang ingatan utk sementara
waktu, cepat lupa, suka mengulangi soalan
Tidak dpt mengawal keseimbangan fizikal, tingkah laku aktif & keterlaluan
Tunjukkan kelakuan bongkak, ketawa tiba-tiba, takut & cemburu berlebihan
Gigit kuku, hisap jari, cederakan diri
Tidak kenal bahaya dan tidak rasa sakit
Gagap, sebut perkataan berulang-ulang, menangis dan marah tanpa sebab
Tidak mahu dipeluk
Tidak dapat sesuaikan diri dengan pelajar lain
Tidak ada kontek mata
Tidak mahu terima pelajaran biasa
j)Pintar / berbakat (gifted)
Terima pelajaran lebih cepat drp pelajar normal, ada kebolehan luar biasa (IQ lebih
120),daya ingatan kuat, fikir secara logik, fleksibel / meluas, inovatif & kreatif
Sering alami masalah sosial, tingkah laku dan emosi,kadang-kadang perkembangan
bahasa lambat, kata-kata keras, tanya bertalu-talu, bergaul dengan orang lebih tua
dan suka cari helah
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Terima kasih. Info yang sangat berguna untuk kita semua.
ReplyDeleteBaru saya faham sedikit tentang pendidikan khas. Terima kasih, cikgu.
ReplyDelete