Tarikh
: 24 April 2012
Hari
: Selasa
Masa
: 9.10 – 10.10 am
Kelas
: Pendidikan khas 7
Mata
pelajaran : Bahasa Melayu
Bilangan
murid : 6 orang
Tajuk
: Perkataan kvkvk
Hasil
pembelajaran : Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat :
Mengeja sekurang
– kurangnya tiga daripada lima perkataan yang mengandungi suku kata
kv + kvk dengan betul dengan
bimbingan guru.
Pengetahuan
sedia ada : Murid boleh membaca perkataan kvkv. Contoh : gigi, mata
Konsep
: objektivisme
BBM:
kad gambar, kad perkataan, lembaran kerja
Penerapan
nilai : berusaha, keyakinan, ketekunan, bersungguh – sungguh
Kemahiran
: 4.0 membaca
4.1 membina dan
membaca suku kata
4.1.1 suku kata
( mengeja perkataan )
Langkah/ Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktivti
Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
|
Menyebut ciri
– ciri katak
- Mengajuk
bunyi katak
|
1.Guru
menunjukkan
gambar katak.
2.Guru meminta
murid
mengajuk bunyi
katak
beramai – ramai.
|
1.Murid
diminta untuk
menyebut ciri – ciri
yang terdapat pada
katak tersebut.
|
BBM : kad
gambar katak
Nilai :
berusaha
|
Perkembangan
|
Perkataan :
Semut
Katak
Lipas
Cicak
Tikus
|
1.Guru
menunjukkan kad gambar perkataan kvkvk
2.Guru meminta
murid menyalin perkataan tersebut di papan putih
3.Guru
mengedarkan lembaran kerja
|
1.Murid
mengeja
mengikut kad
perkataan berdasarkan gambar mengikut guru
2.Murid
mengeja secara beramai – ramai kemudian seorang demi seorang murid dengan
bimbingan guru.
3,Murid
menulis mengikut kad gambar yang ditunjukkan mengikut guru.
4.Murid
diedarkan lembaran kerja
5.Murid
diminta menulis perkataan yang sesuai berdasarkan gambar dengan bimbingan
guru.
|
BBM : kad
gambar
Kad perkataan,
Lembaran kerja
Nilai :
keyakinan, bersungguh - sungguh
|
Penutup
|
1.Guru
menunjukkan gambar katak dan meminta murid mengeja perkataan katak.
|
1.Murid
mengajuk bunyi katak
|
Nilai :
keyakinan
|
Refleksi :
No comments:
Post a Comment