PENGENALAN
• Dibentuk
bagi memenuhi keperluan pembelajaran murid dengan keperluan khas.
• Satu
perjanjian bertulis antara ibu bapa dan pihak sekolah tentang keperluan murid
dan bagaimana keperluan itu dipenuhi.
• Dibentuk
oleh satu jawatankuasa yang terdiri daripada pentadbir sekolah, guru dan ibu
bapa.
• Mengandungi
matlamat dan objektif, berdasarkan pencapaian sedia ada murid. Juga tarikh RPI
dibina, jangkamasa yang diambil dan corak penilaian.
CIRI-CIRI
RPI
• Komprehensif
- Merangkumi ketidakupayaan murid, termasuk aspek komunikasi,
tingkah laku, sosial pengurusan diri, akademik dan sebagainya.
• Spesifik
- Matlamat dan Objektif RPI dinyatakan dalam bentuk tingkah laku yang
dapat diperhati dan diukur.
• Realistik
dan sesuai
- Matlamat dan objektif yang dinyatakan juga
sesuai
dengan tahap dan pengetahuan sedia ada murid.
• Difahami
- Menggunakan bahasa yang mudah difahami.
• Dipersetujui
- Penyediaan borang persetujuan pembinaan RPI
antara guru dan ibu bapa. Ditandatangani oleh ibu bapa.
PEMBENTUKAN RPI
• Dibentuk
kepada setiap murid pendidikan khas dalam tempoh 30 hari atau satu bulan dari
tarikh murid itu ditentukan ketidak upayaannya.
• Dibentuk
sebelum murid mendapat penempatan sebenar @ sebelum murid diberi apa-apa
perkhidmatan.
• Semua
RPI mesti disemak dan dikaji sekurang-kurangnya setahun sekali tetapi boleh
disemak dari semasa ke semasa apabila berlaku perubahan.
• Perlu
ada jawatankuasa RPI
- Jawatankuasa RPI terdiri
daripada :
1.
Pengetua/Guru besar
2.
GPK / Penyelaras
3.
Guru MPV-Khas
4.
Ibu bapa
- Bermesyuarat sebelum laksanakan
RPI.
CONTOH RPI
CONTOH RPI
No comments:
Post a Comment